D: INTERIØR – Fargeoppsummering Milano 2016

Bransjens viktigste møteplass er uten tvil Milano. Jeg bestemte meg for første gang på flere år for å ikke dra, men da mandagen kom, og instagrambildene begynte å tikke inn, kjente jeg at jeg angret intenst! Men det er jo slik med fargetrender, de beveger seg sakte og forutsigbart, og det er fint å se at utviklingen går i retningen man forventer – når du ikke reiser til Milano, kommer faktisk (deler av) Milano til deg.

Toppfoto fra File Under Pop

Sånn er det, når halve instagramfeeden din er i Milano, og alle poster ivrig, og du i tillegg kan følge messens hastagger, Milano kommer rett og slett til deg. Det slår selvfølgelig ikke å reise ned dit, og å få din egen opplevelse av messeuken, men du ser de store hittene, og man plukker også opp de mindre og særere her og der.

Som jeg har nevnt tidligere, er vi på vei inn i et epokeskifte når det gjelder fargebruken vår. Vi går fra en ekstrem mangel på farge, og er nå på vei inn i et fargelandskap som har større bredde og variasjon. Det som er interessant å se i Milano, er ikke hva som er nytt fargemessig, men at de forskjellige fargebølgene i epoken vi er inne i, holder kurvene sine, eller bryter. Og det ser det ut til at de holder den forventede utviklingen. De fleste farger og nyanser er lov, og egen tolkning og personlig stil blir viktigere. Hva man ser mest av er ikke det mest interessante. God fargebruk er interessant, og det er det jeg har sett etter. Atmosfære skaper man lettere med farge enn i akromatiske (fargeløse) miljøer. Eller som jeg pleier å si:

color0afollowsfunction2cthen0acomesform-default

Og det er noe med dette, 80% av vår sanseopplevelse er visuell, og vi ser farger før form. Vi har sterke assosiasjoner til hver av fargene, og mennesket reagerer ganske likt på de forskjellige fargene. Dette betyr selvfølgelig ikke at møblene eller formen er sekundær, men en farge kan styrke eller svekke form. Formen opererer ikke uten farge, og det er fargen vi oppfatter først. Dette er noe produsentene spiller på i sine utstillinger. Noen ganger lykkes de, og skaper magiske sanseopplevelser, hvor fargene fremhever produktene. Andre ganger blir det masete og «in your face». Monokrome miljøer er like unaturlige for mennesket, uansett hvilken farge de kommer i.

Flere har nevnt at det i år handlet om fargene fremfor nylanseringer, blant andre mine gode svenske kollegaer Stefan Nilsson (Sveriges fremste trenjager, som også har skrevet gode og fyldige innlegg fra messen HER) og Hanna Wendelbo, kreativ leder i Sandberg tapet.

Interessante fargeopplevelser? Det var det definitivt. Hvorfor er vi egentlig interesserte i fargetrender? Har de tatt overhånd? Jeg har sagt det flere ganger, jeg er ikke spesielt opptatt av sesongens farge, og det bør ikke du være heller. Og viktigere er at jo mer vi skriker opp om at «DENNE fargen er det mest av», «DENNE fargen blir hottest», jo mer som en saueflokk blir bransjen, noe man har sett resultatet av i flere sesonger. Omtrent de samme nyansene er plukket frem, fra brands som kjøper de samme trendrapportene.

Jeg liker derfor ikke å snakke om de hotteste fargene, men god fargebruk eller interessant fargebruk, som kan tilføre et miljø, et produkt eller et møbel noe ekstra. Noe magisk.

BRUNT:

Selv var jeg nysgjerrig på brun sin fargebølge, som startet med Cognac-farget skinn (som jeg kåret til Årets Farge for messen i Bergen høsten 2015), og nå har beveget seg videre til et bredere nyansespill. Dette er ikke en kjempetrend enda, men brunt kommer til å vokse videre fremover, også som veggfarge, både utendørs og inne. Den kommer som nevnt i et bredt nyansespekter. Det spesielt interessante er nyansene med litt rødt i seg. De er neste brunrosa. Nyansene beveger seg fra duse forsiktige pasteller, til kraftige, dype og saturerte bruntoner og ned mot sort. Dette er en farge med mye varme i seg, og det er spennende å se at den kommer tydelig innenfor mote (her etablerer den seg som arvtager til sort), men også innenfor interiør. En liten fargehappening om man kan kalle det det 😉 Fargen er interessant, fordi den vil få funksjon som alternativ til triste grå- og sterile hvittoner.

1.Brun

Nyanser av brunt sammen, varme, kalde, marmor, skinn, tre. De spiller godt sammen.

 

2.Brun

De dypere, saturerte fargetonene er interessante og gir rom for komplekse fargepaletter. De tilfører også rom en varme, atmosfære og stemning som er rolig og positiv.

2016-04-19 17.48.17

Italienske Moroso brukte også brunt, og den rødbrune nyansen vi ser på gulvteppet, er også tydelig på catwalken FW2016/2017.

nilufar

SOFISTIKERT FARGEBRUK

Dimore Studio er alltid en «instahit», og det er ikke uten grunn. De leker seg hvert år med farge, og denne gangen var det dype, klare og/eller støvete, mørke farger, kombinert med klare og sterke, og med en sofistikert mønsterbruk. De er herlig maksimalistiske i fargebruken og paletten er sofistikert og kompleks.

Hovedfargene i det største rommet var de to viktigste fargene fremover, de nye nøytrale kjempene, blått og grønt. Disse har jeg skrevet mye om tidligere, så jeg vil ikke vie de for mye oppmerksomhet her. Hovedkontrasten var brente rødtoner i det ene rommet, som beveget seg over mot støvete rosa i det neste. Egentlig ganske fantastisk. Rødt er noe de fleste produsentene bruker når de vil ha litt ekstra punch, så den ser vi hvert eneste år, men den er like god allikevel;) Med andre ord, ganske heftig, men så digg! Dimore viser også den nyanserikdommen som også vil prege både interiører og fasader i årene fremover. Kanskje ikke så ekstremt som her til massemarkedet, men nyanserikdommen kommer.

Stor takk til arkitekt Kristine Standnes, som har vært mine øyne, ører og nese i denne utstillingen og fotokred for de to nederste bildene;)

2016-04-14 13.55.56

Electric blue mot grønt i stor skala. Nyansene fra tapetet hentes opp fra bordene, og bygges videre med gulvet. Det harmonerer uten å matche. Et mangefarget tapet er det enkleste verktøyet for å oppnå en slik effekt.

2016-04-15 14.43.40

2016-04-19 18.29.28

 

2016-04-19 18.29.41

Nyanserikdom, og lek med den røde fargefamilien. Fra dype rødtoner, mot støvete rosatoner til rustrødt. 

1.multi

De komplekse palettene går igjen flere steder og er en vellykket og effektiv bruk av farge. Produktene kommer godt frem, og blir ikke overdøvet av fargelarm – her jobber alle nyansene godt sammen. Ingen overdøver hverandre, ingen skriker om oppmerksomheten.

Screenshot 2016-04-19 21.56.04

Hay’s nye tannbørste Tann, designet av Andreas Engesvik for Jordan, omtales som en tannbørsterevolusjon – og var Hays mest solgte produkt, med over 5000 enheter blåst av banen før uken var omme. Fargene er en viktig del av konseptet, og nyansene tannbørsten produseres i er sofistikerte og spennende. Nyansen som ble utsolgt raskest, var en nydelig spesialprodusert rosanudeferskenaktig nyanse jeg dessverre ikke finner bilde av.

GRØNT:

Ok, jeg må vie grønt litt plass allikevel. Denne fargen er jo sikker som banken, men det er spennende allikevel. Mest interessant var de varme grønntonene denne gang. Grønt kommer som vi vet i omtrent hele skalaen. Furugrønt var tydelig i Stockholm, her kommer Nordic Green (dusere, varmere) til sin rett. De er begge like aktuelle, nesten hele skalaen er «riktig» denne epoken. Villa Necchi var også en kjempehit på insta, men er strengt tatt ikke en nyhet. Det er en av de vakreste villaene jeg har sett i hele mitt liv, og ble brukt som sett i filmen I am Love, som alle burde se. Herregud, for et sted! Den grønne sofaen med det grønne «drivhuset» i bakgrunnen ser rett og slett fantastisk ut og kom opp over et dusin ganger i feeden min. Huset ble bygget på 1930-tallet, og er slik jeg har forstått, ganske intakt i dag. Du kan booke omvisninger her året rundt, så sannsynligheten for at jeg skal hit, selv om det i 2017 blir sooo last years instahit, hehe. Huset er like fantastisk uansett.

1.Grønt

structure

Den norske utstillingen Structure, kom på de fleste topp 10-listene over hva som var «must sees», og jeg forstår godt hvorfor. Gleder meg vilt til å se den på Oslo Design Fair 1.september! Muggene fra Günzler/Polmar var en av mine favoritter – og den grønne står øverst på ønskelisten. Foto: Lasse Fløde. Styling: Kråkvik&D’Orazio Kuratering: Kråkvik&D’Orazio og Hanna Nova

 

2016-04-11 20.57.31

Hella Jongerius har vært kreativt ansvarlig for Vitras AD for farge- og materialbruk siden 2007, og utstillingen var fasinerende for en fargenerd. Det er også interessant at biblioteket var delt inn i rødt, grønt, mørke farge og lyse farger. Grønt er vanskelig for mange produsenter, og det er få som har de rette nyansene i sortimentet sitt. Ofte føles de utdaterte og kompliserte å bruke. Det er synd, for grønt er virkelig en av de mest anvendelige fargene i fargesirkelen.

Uansett, selv fra telefonen stod Milano til forventningene. Til neste år blir det live, men dette var godt nok for denne gang. Kollegaer rapporterer om en fantastisk uke, med hoder fylt til randen av inspirasjon, nyheter og spennende farger. Gleder meg til 2017 🙂

New Comment