Fargerapport Oslo Design Fair høst 2017

Fargespaning

Vi har vært på Oslo Design Fair og spanet farger – hvilke farger utmerker seg, hvilke er det blest om, og hvilke fargekombinasjoner er de mest interessante? Fem farger utmerket seg, og ingen er supernye, de har jobbet seg oppover i flere sesonger nå.

Brunt

I fjor kåret vi brunt som Årets Farge for 2017. Andre aktører har kåret fem andre farger, les mer om hvilke HER. Brunt var tydelig på messen denne sesongen, både i de kjøligere nyansene, men kanskje mer oppsiktsvekkende i de varme, rødbrune, sett blant annet hos Bloomingville, Anouska og den norske utstillingen Everything is connected. Noen utstillere melder at det brune går raskt, mens andre hadde forventet at det skulle gå mer.


Anouska. Kombinasjonen brunt og lavendel er en kombinasjon merket har troen på


Bloomingville. Viste mye brunt, og spesielt de rødbrune nyansene. Her dyp cognacfarget vegg, mot cognacfarget skinnpute og kaldere nyanser av brunt og beige på andre detaljer.


Everything is connected sin palett er konsentrert rundt brunt og blått. Flere av objektene inneholder også fargen brunt.


Tendenser-utstillingen av Kirsten Visdal og Per Olav Sølvberg brukte denne sofaen fra Fogia, som har fått mye presse.


Tendenser-utstillingen. viste også marmorbord med dype sterke og varme nyanser av brunt, fremfor den kjølige carrarraen.


Anouska brukte også brunt på veggene, en dyp, mørk sjokoladeaktig nyanse.


Frama har beveget seg fra kaldt og grått, over mot varmere beigetoner, som vakkert fremhever de enkle produktene.

KINTO viser cognacfarget brun keramikk.

Bloomingville – skalaen er preget av bruntoner

Blått

Det blå består, og har vært med oss helt siden 2010. Det beskrives som en trygg farge, som selger godt, både innen interiør, men også klær.

Nyansene har et ganske bredt spekter, og beveger seg fra det bleke blågrønne over mot dype, intense, rene blåtoner. Gjerne som del av mønster, men også alene.

Røros Tweed. bestselgeren fra nyhetene er blå

Krivi.

Krivi.

Oleana har alltid brukt mye av den duse blågrønne nyansen, som er en klassiker for merket.

The Greenery / Nordic Elements Brandhouse. Dette var en av bestselgerne til the Greenery. Serviset er laget av bambus.


Everything is connected viser flere nyanser av blått sammen med brunt.

Rosa

Rosa har blitt hypet opp veldig dette året, med den ubestemmelige Millennial pink som «frontrunneren». På messen var det mye rosa, virkelig mye. Vegger, tepper, pledd, puter, dill og dall. Og møbler. Det er fint å se at rosa er i ferd med å miste «pike»-profilen sin, og etablerer seg som en varm farge som kan skape både elegante og vennlige omgivelser. Tydelige var nude/puddertonene, gammelrosa, og en rosa terracotta.

Nanimarquina hadde mange brente rosatoner i sitt sortiment.

Blæst valgte rosa som veggfarge for å fremheve produktene.

By Hoff.

Nordic Elements Brandhouse.

Anouska.

Bloomingville – frynsepuffen ser vi mange steder om dagen, her i en delikat gammelrosa nyanse.

BruntHus bruker en varm terracottafarge, som spiller på nyansene i mange av produktene.

Gult

Gult var en snakkis. Enkelte utstillere var oppgitt over at gult fortsatt var bestselgeren, ønsket seg noe nytt, mens for andre var endringen ny, og de måtte gjemme bort de gule produktene, siden de var utsolgt. Dette er litt kategoriavhengig, og vi ser også at forskjellige utstillere selger mye gult i mange forskjellige nyanser, alt fra sterk sitrongult, til dyp vaniljegult, sennepsgult, oker og ned mot cognac, hvor vi tipper over mot brunt. Gult kommer smått på veggene, dette kommer til å styrke seg gjennom 2018.

At gult kommer er det ingen tvil om, også her innenfor både mote og interiør. Les mer om hvorfor gult kommer innenfor fashion HER.


Everything is connected – Disse små beholderne av Gilles&Cecilie har gult som hovedfarge

Nordal Denmark – okerfarget glass og farget glass generelt treffer massemarkedet.

Bloomingville – okerfarget kjøkkenhåndkle. Magisk mot treverket og det brune.

Tendenser-utstillingen Den lille Flamingo-krakken til Studio Føy fikk mye oppmerksomhet i utstillingen.

design of Norway. Gult er gjenganger i alle de 60-tallsinspirerte mønstrene til produsenten.

KINTO. Den lille juvelfargede gule tekannen fremhever de andre fargene.

Lama ble utsolgt for de gule putene og måtte gjemme de på bakrommet

Anouska solgte også mengder med gult, men her i en betraktelig sterkere nyanse enn ovenfor.

Hjelle. Viste frem sin nyeste sofa Niu av Hallgeir Homstvedt i en blek nyanse av gult.

HKliving. Det juvelfargede sengeteppet gjør sengen til midtpunktet i utstillingen

 

Rødt

Rødt har fosset frem de siste to sesongene, og var sterkt tilstede. Den selger godt i mange nyanser, fra de behagelige terracottafargene, til knallrødt. Sterke nyanser av rødt. Eller en skala fra dyp rød til rosa, hvor alle selger godt, og de selges sammen (innkjøpere kjøper inn hele skalaen).

Bloomingville viser en dyp, sterk nyanse av rødt på veggen sammen med bringebærrosa og gammelrosa.

Lama. sin rødtone lener seg mot terracotta og er varm og støvete.

Anouska. bestselgerne er røde

Mille Moi sine bestselgere var putene i skala fra dype, mørke rødtoner, over til knallrødt og mot rosa.

Växbo Lin. Bestselgerne til den svenske linprodusenten var også dype rødtoner.

Krivi. Rødt selger godt på tekstil.

Krivi.

Krivi.

Krivi.

Noes / Nanimarquina. Dette vakre terracottafargede teppet var det mange som stoppet ved.

By Hoff. Veggen var den perfekte bakgrunnen mot Paper Collective-plakatene, hvor fargene konsentrerer seg rundt komplementærfargen grønt, og rødt.

Foto: Mari Bergan

Vil du lære mer om farger? Meld deg på vårt nyhetsbrev

* indicates required




 

New Comment