ÅRETS FARGE: Gult i arkitekturen

Gult har vært den mest populære fargen her i Norge gjennom tidene. Guloker var for eksempel et av de vanligste fargepigmentene brukt i middelalderarkitekturen i Norge fram til 1500-tallet, mens arkitekten Nicodemus Tessin den yngre kom i 1699 med en kongelig kunngjøring om at i Stockholm skulle «alle hus heretter skal få en lys gul fargetone».

Det er herfra begrepet «Stockholmsgult» og senere «Tessingult» stammer fra. Det gule beholdt sin popularitet helt frem til rundt årtusenskiftet, hvor fargen sakte men sikkert har blitt erstattet av det fargeløse som dominerer i dag, nyanser av grått og hvitt.

Hvorfor gult?

Gult er en av fargene i fargesirkelen med lengst lysbølger. De lange lysbølgene gir oss energi, mens de korte (kalde farger som blått og grønt) virker beroligende. Her i Norden har gulfargen mer enn en estetisk funksjon, selv om gult uten tvil også kan være utrolig vakkert å se på. Fargen gir oss rett og slett etterlengtet energi og føles oppkvikkende i vinterhalvåret, hvor fargene og lyset forsvinner fra omgivelsene våre. Det er ikke bare her i Skandiavia gult er en ettertraktet farge, fargen er en gjenganger over hele verden, spesielt i klassisk arkitektur.

Tips for deg som ønsker deg gul fasade

Hvis du tenker på å male huset gult eller bygården du bor i tenker på å male om fasaden, er det viktig å huske at fargen virker mye lysere i virkeligheten enn den gjør på fargeprøve. Det er også lurt å velge en gulfarge som har noe rødt i seg, for at gulfargen ikke skal dreie mot grønt. Rødfargen i den gule malingen vil ikke bli dominant og du vil oppleve gulfargen som kun gul.

Et tips for å finne riktig gulfarge er å rett og slett dra på fargespaning. Finn et gult hus du liker, og når du har funnet ut hva slags gulfarge det har ved hjelp av fargeprøver vil du ganske sikkert bli overrasket over fargen du står med i hendene. Farger blir lysere og mer kulørte når de kommer opp på en vegg, derfor ser fargen mørkere ut på en fargeprøve. Ikke velg sterke og klare farger, prøv de mer dempede (selv om de ser ”tristere ut” vil de oppføre seg helt annerledes i virkeligheten).

Inspirasjon

Gult er en farge det er lett å feile med, men det er som oftest fordi man velger feil nyanse, eller kombinerer den med feil farger, noe som er ganske vanlig i samtidsarkitektur (siden det er svært få studier som har noen form for fargelære). Det er enklere å hente inspirasjon fra eldre prosjekter, og tolke fargen og kombinasjonene på en måte som passer samtiden.

Apprentice Formation (lærlingutdannelse) Center av AIR architectures, Saint-Maur, Frankrike. Foto: Denis Ferrattier, David Boureau. ArchDaily

Her har man kanskje tatt litt av, selv om den gule nyansen er utrolig vakker. Vi fungerer best i nyanserike omgivelser, og området ville vært tjent med en annen farge på bakken (frks brunt) og mindre kontrastfylte karmer og beslag. Men skjønner at dette er et yndet fotoobjekt.

Tellus Nursery School, Stockholm, Svergie. Av Tham & Videgård Arkitekter. Foto: Åke E:son Lindman. ArchDaily

Dette bygget, som er en barnehage, er også utrolig vakkert, som en skulptur, med fantastiske former og kurver. Igjen vil jeg minne på dette med nyanserikdom, og selv om dette er et vanvittig spennende fotoobjekt, tenker jeg at man med hell kunne brukt en litt roligere nyanse, og også innført litt flere farger i paletten (samtidig som man beholder det cleane uttrykket)

Bolighus i Haaltert, Belgia. Av Atelier Vens Vanbelle. Foto: Atelier Vens Vanbelle. ArchDaily

Den gule «hatten» og karmene i treverk er magiske, men så ser det ut som om de ikke er ferdige med den grå delen av fasaden, at den mangler pussen. Det er vel dette med materialets egenart da.. Som egentlig ser ut som om huset ikke har fått på seg klærne før det gikk ut. Uansett, anbefaler å se husets innside ved å følge linken over, helt magisk!

El Centro fakultet på universitet Northeastern Illinois University i Chicago. Av arkitektfirmaet JGMA. Foto: ukjent. Dezeen

Dette ser mest ut som et slags romskip som har kræsjet ned på jordens overflate, og litt av problemet, (bortsett fra skala og form)er at det gule er kombinert med grått. Uestetisk kombo. En nyanse av brunt på basen ville fungert bedre.

Sunray Woodcraft Construction Headquarters av DP Architects, Singapore. Foto: ukjent. ArchDaily

Tre nyanser av gult gir spillet i overflaten, som på avstand oppfattes som mer sofistikert enn de glatte, nyanseløse flatene.

Richard Rogers ”Wimbledon House” i London. Oppusing av Philip Gumuchdjian. Foto: Iwan Baan. Yellowtrace

Her fungerer det gult, mye på grunn av skala (hadde flatene vært enorme, ville det sett usofistikert ut). Men det fungerer, og gulfargen er varm og behagelig.

Brannstasjon i Taufers, Italia, av Pedevilla Achitects. Foto: Pedevilla Architects. Architizer

Pedevilla Architects er utrolig dyktige med farge, og har valgt den perfekte nyansen for de italienske alpene – året gjennom.

Villa Bryn, Oslo. Av Arne Korsmo og Sverre Aasland. Foto: K. M. Frøyset. Bygg og Bevar

Her i Norge renner det over med gode eksempler, og Villa Bryn har det som jeg kaller en funkisgul fasade. Denne nyansen av gult var utrolig vanlig i den originale funksjonalismen og er virkelig vakker i norske omgivelser.

Trondheim. Foto: ukjent. Sintef

Brygga i Trondheim har også sine gultoner, som varierer fra oker og mot de klarere nyansene av gult. Gir energi og har, mye på grunn av sin magiske fargepalett blitt det mest fotograferte området i byen.

Sveitserhus. Foto: Øyvind Johnsen. Bygg og Bevar

Oker i kombinasjon med hvitt og dyp nyanse av grønt – ville vært interessant å se tolket på samtidsarkitektur!

Det kongelige slott i Oslo av H.D.F von Linstow, fra 1849. Foto: Jiri Havran/Arkifoto. architecture norway

En av Norges mest kjente bygninger, det konglige slott er gult, og i kombinasjon med beige og oksidert kobber. Elegant og raffinert (og kan med enkelhet overføres).

Stavern. Foto: ukjent. VestfoldGuide

I Stavern har de sin egen gulfarge, Stavernsgul, og de røde taksteinene myker opp uttrykket. Sorte takstein ville gjort uttrykket mye hardere.

Gul funkisgård, Stensgata 11, Oslo. Foto: Dagny Fargestudio, Mari Bergan.

Funkisgul fasade igjen. Vakkert og vennlig.

Westerdals Oslo ACT. Foto: Dagny Fargestudio, Mari Bergan.

Når man feiler med gult kan det bli ganske stygt. Som Westerdahls fasade på bildet over. Det gule og grå er (som nevnt over) uestetiske sammen, kontrastene blir harde og det hele ser ganske uelegant ut. Området rundt er også litt krise fargemessig, det er ingen bygninger som snakker med hverandre, bare et salig rot av nybygg som overhodet ikke forholder seg til hverken hverandre eller den omkringliggende klassiske arkitekturen.

Gult trehus, Nordstrand, Oslo. Foto: Dagny Fargestudio, Mari Bergan.

Et av mine favorittbygg, som det er en glede å følge gjennom sesongene. Like vakkert gjennom hele året, og står der som en sol.

Galleri Bastian, Kampen, Oslo. Foto: Dagny Fargestudio, Mari Bergan.

Galleri Bastian har igjen en klassisk nyanse av gult på fasaden, i kombinasjon med rødt. Disse ligger rett ved siden av hverandre i fargesirkelen, og er gode venner. Fargen tas igjen på takstenene.

Vil du lære mer om farger på fasader?

Anter, K.F. og Svedmyr, Å. (2003) Färgen på huset. Formas, 2003.
Färgen på huset.

L’orange, M. Farger i arkitekturen – Byen, stedet, gata. Scandinavian Academic Press / Spartacus Forlag, 2008. Farger i arkitekturen.