Om

Som uavhengig fargedesigner og kreativ konsulent rådgir Dagny merkevarer og kontorer med gjennomtenkt, målrettet og effektiv bruk av farge og visuell kommunikasjon. Utdannelse innenfor pedagogikk, sosiologi og informatikk i kombinasjon med en livslang lidenskap for farger, ti år i IT-bransjen og ti års erfaring med merkevarebygging gir henne en sterk kommersiell forståelse kombinert med analytisk trendforecasting og en sterk estetisk formsans. Merkevarebygging og langsiktige strategier er grunnsteiner i produktutviklingen, og det etterstrebes å forsterke oppdragsgivers visjon for sitt produkt gjennom målrettet og effektiv bruk av farge.

Dagny har over 10 års praksis som fargedesigner, og opprettet Dagny Fargestudio i 2014, etter å ha jobbet som kreativ leder i Fargerike. Her etablerte hun blant annet konseptet Årets Farge, utviklet fargekonsepter, skrev briefer til kreative partnere, ideutvikling til photoshoots og inspirasjonsmateriell, opplæringsmoduler og PR-strategi, analyserte fargetrender og iverksatte samarbeid med andre merkevarer.

Et av de første oppdragene i fargestudioet, var som kreativ leder for Oslo Design Fair (da Gave- og interiørmessen), hvor hun, sammen med strategisk rådgiver Andreas Engesvik, først utviklet ny strategi for inspirasjonsområdene, deretter for hele messekonseptet, med nytt navn, ny visuell identitet og omrokkering av hallstrukturer. Dette inkluderte brief til reklamebyråer/andre kreatører, PR-strategi og kommunikasjon. Bistod til rekruttering av ny direktør for messekonseptet, senere kreativ leder.

Dagny er en pådriver for økt bevissthet og målrettet bruk av farge, og i 2017 ga hun ut boken Farger til folket! på Cappelen Damm, en bok om hvorfor og hvordan vi bør bruke farge på en mer målrettet måte innenfor arkitektur, interiør, offentlige rom, mote og bilparken. Boken er gitt ut i fire land. Hun er et kjent ansikt i mediene, og uttaler seg ofte om fargebruk, fargetrender og verdien av riktig bruk av farge, innenfor arkitektur, interiør og mote.

Elin Gulbrandsen – intern

Elin Gulbrandsen har en variert studiebakgrunn med bachelorgrad fra University of Portsmouth i England, og en mastergrad i interiørarkitektur og møbeldesign fra Kunsthøgskolen i Oslo. En mastergrad med kunstfaglig tilnærming til design og arkitektur med fokus på faglig refleksjon, samfunnsbevisst engasjement og konseptuell tenkning. Elin er opptatt av å bruke farge som kommunikasjon, og hun ønsker å fremheve arkitektur og interiør gjennom riktig bruk av farge. Hun har tidligere arbeidet for et lite designstudio i Oslo, jobbet som workshop- og utstillingskoordinator og har gjennom sin egen virksomhet ledet flere prosjekter og jobbet med varierte oppgaver, også tverrfaglig.