Pen og kjedelig fargebruk på Stockholm Furniture Fair 2017

Dritpent og dritkjedelig er den enkleste måten å oppsummere fargebruken på årets Stockholm Furniture Fair (også omtalt som Skandinavias viktigste møbelmesse). Her kan du lese mer om hvorfor det var så pent og hva det var som gjorde det så kjedelig.

SFF har jobbet lenge med utviklingen av det som må kalles et sterkt og solid produkt – de har spennende utstillere, et godt faglig program,  en høyst annerkjent guest of honour – Jaime Hayon, Sveriges mest profilerte interiørstylist, Lotta Agaton til å lage trendsonene og superstudioet Note til å tegne designbaren. Det er utrolig fint å se hvordan de klarer å løfte en bredde av nasjonale, skandinaviske og internasjonale talenter hvert eneste år.

Jeg synes alltid det er spennende å komme inn i messehallen for å se hvordan de forskjellige varemerkene og kreative aktørene velger å presentere seg, og hvilke virkemidler de bruker for å skille seg ut fra mengden. Tidligere har det som oftest vært noen som utmerker seg, ved å gjøre noe interessant, annerledes eller nytt fargemessig.

Fargebruken på messen i år var absolutt vakker, men herreguuud, så kjedelig og velkoordinert. Ser ser ut som om de alle har brukt den samme stylisten (eller fargekartet). Duse støvete pasteller, i kombinasjon med brunt eller juveltoner.

Jaime Hayon – Guest of Honour

Her må jeg innrømme at jeg hadde store forventninger siden Jamie er leken med en liten porsjon galskap i det han lager. Dessverre ble jeg veldig skuffet av utstillingen, som bestod av 10-15 produkter på et podie i et hvitt rom. Innredningshjälpens innlegg forklarer utdyper videre hva som manglet. Det mest interessante var formen på «huset», men opplevelsen hadde vært mye sterkere hvis fargebruken hadde vært litt villere og mer i slekt med estetikken han viser i designet sitt.

Note Design Studio – designbaren

Foto: Mathias Nero

Designbaren var utrolig vakker, og Note leverer som vanlig et produkt som sitter 100%. Det var en fargeopplevelse å være der. Jeg synes studioet lykkes i å vise at de dype rødtonene ikke er så skumle på veggflater, og også viktigheten av nyanserikdom. Baren er egentlig innredet i én farge – men i mange forskjellige nyanser. De viser på elegant vis at monokrome rom ikke trenger å oppfattes som sterile eller «boring on the eyes».

Lotta Agaton – trendsonene

Denne utstillingen så jeg ikke live, den ble godt dokumentert på instagram, og var nok for mange en favoritt. Den var nok lett å like i klassisk Lotta-stil uten noen overraskelser. I messens trendsone synes jeg det er spesielt viktig å ha et overraskelsesmoment eller å bli utfordret, og da holder det ikke å bytte ut den grå veggen med en rosa. Det blir for enkelt, og føles litt som latskap. Det er godt mulig at briefen fra messen ikke handlet om å vise noe nytt, men til akkurat trendområdene har jeg en klar forventning om å utfordres. Det ble jeg  ikke. Dette har jeg sett hundre ganger før. Det er ingen tvil om at det er vakkert, at Lotta er en av Sveriges dyktigste stylister, men her hadde jeg forventninger eller kanskje et ønske om at hun skulle gå utenfor komfortsonen.

Utstillerne:

Fargberuken i år, var absolutt pen, men veldig kjedelig. Dette var oppskriften (hos alle – omtrent uten unntak):

  • vegger med pene, rolige farger
  • møbler med farger som harmonerer til veggene
  • Kalde farger nesten fraværende, bortsett fra noe smaragdgrønt og en dash med blått her og der

Jeg ønsker meg intenst til neste år at noen våger seg ut på litt dypt vann og gjør noe som er litt annerledes. Kliner til med litt vill mønsterbruk, jobber mer med materialer og taktilitet og våger å utfordre oss visuelt og estetisk. Vi trenger litt galskap. Alt må ikke være så sinnsykt pent hele tiden. Om ikke en hel stand skal være crazy, så hva med et lite hjørne da – eller ett møbel?!?!

Gruppe en – Pastellerne:

Denne gruppen valgte oppskriften en base i støvete pasteller kombinert med enten klare juveltoner eller dypere støvete nyanser.

Kvadrat har satset på nye kvaliteter og farger i går, og var godt representert på nesten alle de danske standene. Jeg liker godt hvordan de danske merkene er opptatt av å dra hverandre. Draperte tekstiler i den samme fargepaletten fra nettopp Kvadrat var en gjenganger i messehallene.

Muuto var en av merkevarene som brukte Kvadrats tekstiler, og med stort hell. De synes ikke godt på bildet her, men standen hadde endelig fått en overhaling, og de kombinerte farger på nye måter (som dog var likt mange andre, men føltes forfriskende fra foregående år).

Fredericia valgte støvete, sarte nyanser i forskjellig styrke sammen. Dritpent. (men åååå, så kjedelig. Ingenting «in your face») Drittrygt og dritpent. Smakspolitiet vil ikke arrestere noen her.

Lintex viste de samme fargene som de andre. Pent og pyntelig.

Også utrolig vakkert. Rygg mot rygg med Kvadrat, og de kledde hverandre godt. Lignende fargepaletter uten å være like. Pent og pyntelig.

Gruppe 2 – brunt fokus:

De brune nyansene, som vi har kåret til Årets Farge 2017, var også godt synlige. Først og fremst de pudderaktige beigetonene, som også dominerte i den første gruppen, men også de dypere nyansene.

Dette danske merket valgte en gulbrun nyanse som kanskje vil kalles «gusjete», i kombinasjon med en blek nyanse av blått. Resultatet var ganske iøyenfallende, og standen var hyppig instagrammet.

Ferm Living valgte seg flere nyanser av brunt, med beige, mørkbeiset treverk og en slags brungul mustard-nyanse på gulvet.

Dette loungeområdet var som tatt ut av Årets Farge, og var tegnet i nyanser av brunt. Igjen er nyansespekteret bredt.

Blå Station hadde samme fargepalett som designbaren i denne delen av utstillingen.

Designbaren var også dritpen. Man kan umulig si noe annet.

Igjen er en dyp nyanse av brun / terracotta fremtredende (it-lampe-alarm)


Annet på messen

Kinnarps ble kåret til beste stand. Jeg tror det må være pga fargepaletten som skilte seg tydelig fra alle de andre – denne husket vi godt. De hadde bygget et blått hus (samme hus som de pleier å ha), og innredet tre helt monokrome rom på innsiden – et rødt, et gult og et grønt. Det var veldig iøyenfallende, og definitivt et sosialt rom (masse champis), men jeg så ikke møblene. Jeg husker ikke et eneste møbel, jeg husket ikke engang hva de fargerike rommene var fylt med, før jeg gikk tilbake og sjekket bildene. Et klassisk eksempel på at farger ikke alltid fremhever produkt. Men det er uansett positivt å se noen gjøre noe annet enn resten av gjengen.

Man blir ærlig talt litt sulteforet på mønster på denne messen, og da jeg så dette skapet med marmoreringsteknikk (kjent fra tradisjonelt bokbinderi) av Jonatan Appelfeldt ble jeg litt lykkelig. Så lykkelig at jeg gikk rett bort og tok på den. Tok på alle fargene og flatene (jeg så selvfølgelig ikke skiltet om at det var forbudt).

Sitatet «De gale har det godt» har kvernet og gått i hodet mitt de siste ukene, men en ting kan vi slå fast: De var ikke på Stockholm Furniture Fair i år. Men hvem vet? Kanskje de er tilbake igjen til neste år?

6 Comments
  1. Marta 9 måneder ago

    Hei!
    Du er kul og inspirerende! Du fikk min venninne og meg til å droppe hvite vegger etter at vi leste hvert vårt eksemplar av boka di. Og hittil er jeg dødsfornøyd med soft mint-vegger (jotun) på stua til brunt eikegulv, og mine gamle ting i skinn og knallrosa puter. Men jeg aner ikke hvilken farge jeg skal male soverommet i! Jeg ser det fra stua, så fargen bør passe godt til softmint. Har vurdert linblå, men tror jeg vil ha et lysere soverom. Har du tips til en kul rosafarge som ikke er altfor beige? Eller en fin mørkere grønnfarge som går til softmint? Det er vanskelig med farger, men sjukt kult når man treffer! Har forresten tenkt til å male soveromsgulvet også. Si ifra om du føler for å komme med tips, det hadde vært superstas!

    Hilsen fan!

    • dagny 9 måneder ago

      Hei Marta! Så utrolig fin melding! Nå ble jeg skikkelig glad 😀 Stuen høres nydelig ut <3 Hva om du bruker rosafargen jeg har i stuen til soverommet? Den er veldig behagelig. Resepten er a-base, GV004 GI006,5 SV017,5 :) Og ALLE grønnfarger passer til Soft mint. Smaragdgrønt er frks utrolig vakkert til. Hvis du vil ha fargeveiledning, koster det kr 1250,- ink mva per time. Da kan du sende bilder til mail@dagnyfargestudio.no, eller så kan jeg ta en befaring hvis du bor på Østlandet. Ha en fin dag videre! Stor klem fra Dagny

  2. Marta 9 måneder ago

    Tusen takk for hyggelig og hjelpsomt svar!! Jeg prøvde å blande den fargen i dag, men den er lysegrønn – kunne du ha skrevet koden til den rosafargen på stua? 😊

    Artig å høre om bilfarger på radio i dag også! Du gjør en bra jobb!

    Marta 😊

    • dagny 9 måneder ago

      Å nei, sorry!! Det er en grønnfarge jeg har laget til et annet prosjekt. Riktig er: A-base: OK 005 RB005,5 🙂 Så gøy at du fikk med deg radio! Synes det er et veldig morsomt medium å snakke om farger i!

  3. Oda 9 måneder ago

    Hei! vil bare si at du er en dyktig dame og har inspirert meg sånn via boken din og podcasten til Sara Lossius! Nå går jeg og erger meg voldsomt over at vi malte hele leiligheten kritthvit i fjor. Jeg tenker male den største stueveggen i grønnfargen «palmetto» ( jotun). Du har også fått meg til å legge merke til bygningene i nærområdet. Jeg bor i Trondheim og legger merke til at de fleste nybyggene i nærmiljøet har både farger og naturlige materialer, så hurra for det! 🙂

    • dagny 9 måneder ago

      Hurra, nå ble jeg glad!! 😀 Så utrolig hyggelig å høre! Og ja, huff, kritthvit leilighet, hehehe!! Palmetto er nydelig, go for it!! Trondheim er et spesialtilfelle, slik er det dessverre ikke i resten av landet 🙁

Leave a reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

©2017 Dagny Fargestudio

Log in with your credentials

Forgot your details?